Filtry

Role menedżerów niższego, średniego i najwyższego szczebla w organizacji

Materiał partnera:

Wszyscy menedżerowie pełnią ważną funkcję w organizacji, w której pracują. Podział obowiązków i odpowiedzialność związana ze stanowiskiem, różni się jednak w zależności od szczebla. Jaka jest rola menedżerów niższego szczebla, a jaka średniego i najwyższego?

Role menedżerów niższego, średniego i najwyższego szczebla w organizacji


Zarządzanie w różnych odsłonach



Menedżerowie niższego szczebla to zazwyczaj osoby, które bezpośrednio nadzorują pracę szeregowych pracowników, często to kierownicy działów czy biur. Są bezpośrednimi przełożonymi pracowników w danych zespołach i to oni kontrolują, czy prace operacyjne są wykonane zgodnie z planem.

Wyżej w hierarchii są menedżerowie średniego szczebla, którzy mają już nieco inne obowiązki i rolę. Do ich zadań należy zazwyczaj planowanie średniookresowe, organizowanie pracy poszczególnych zespołów (m.in. określenie zadań, dobór personelu itd.), a także - co jest zadaniem również menedżerów niższego szczebla - kierowanie i kontrolowanie, chociaż na inną skalę.

Warto też pamiętać, że menedżerowie średniego szczebla pełnią często również rolę reprezentacyjną (np. biorą udział w spotkaniach i uroczystościach zewnętrznych), informacyjną (menedżer powinien być w posiadaniu informacji niezbędnych z punktu widzenia organizacji) oraz decyzyjną (zarówno w kontekście działań mających na celu doskonalenie organizacji jak i w przypadkach zapobiegania potencjalnym zagrożeniom czy rozwiązywaniu problemów). Do menedżerów średniego szczebla zalicza się zazwyczaj kierowników dużych działów, zastępców dyrektorów itd.

Z kolei menedżerowie najwyższego szczebla, jak łatwo można się domyślić, kierują pracą innych menedżerów. Są to już prezesi firm, dyrektorzy, naczelni - czyli osoby, które mają realną władzę decyzyjną, znacznie większą, niż menedżerowie średniego szczebla.

Awans na wyższy szczebel. Co może okazać się pomocne?



W pierwszej kolejności warto pamiętać, że menedżerów wszystkich szczebli łączy fakt, że kierują pracą innych - chociaż na różną skalę. Nie zawsze też menedżer niższego czy średniego szczebla ma ambicję i odpowiednie predyspozycje, by móc awansować. Co jednak można zrobić, by otrzymać propozycję przejścia na wyższe stanowisko?

Niezbędne będzie oczywiście doświadczenie i odpowiednie kompetencje, jednak często menedżerom niższego lub średniego szczebla brakuje usystematyzowania tego, co już wiedzą, a jednocześnie - poszerzenia perspektywy. W tym pomóc może im np. uczestnictwo w programie MBA - obecnie w swojej ofercie mają je m.in. uczelnie z Grupy WSB (o studiach MBA w Wyższych Szkołach Bankowych można więcej dowiedzieć się ze strony https://www.studiamba.wsb.pl/oferta).

Jedną z niewątpliwych zalet studiów MBA jest fakt, że uczestnicy mogą wymieniać się między sobą cennymi doświadczeniami zawodowymi i zdobywać know-how, które może okazać się przydatne w osiąganiu lepszych wyników w pracy. Menedżerowie mogą też dowiedzieć się, jak osoby na stanowiskach kierowniczych w różnych branżach radzą sobie w sytuacjach kryzysowych i czym kierują się przy rozwiązywaniu problemów.

Nie należy też zapominać o networkingu - czyli możliwości zbudowania własnej sieci kontaktów biznesowych. To często właśnie dzięki niej możliwe jest np. znalezienie zatrudnienia na wyższym stanowisku.

Tym samym studia MBA mogą niewątpliwie pomóc menedżerom w rozwoju, co z kolei ułatwi im staranie się o wyższe stanowiska w przyszłości.