Menu

Czym są znaki towarowe i dlaczego warto je prawnie zabezpieczać?

Materiał partnera:

Nieodzowną częścią każdej działalności gospodarczej jest jej marka (nazwa i logo firmowe). To właśnie marka pozwala odróżnić konkretnego przedsiębiorcę od innych i jest elementem charakterystycznym danego biznesu. W celu uzyskania jak najlepszej ochrony prawnej marki warto zarejestrować ją jako znak towarowy. Z tego artykułu dowiesz się więcej o znakach towarowych i sposobach na ich prawną ochronę.

Czym jest znak towarowy?



Znak towarowy służy do oznaczania towarów lub usług oferowanych przez konkretnego przedsiębiorcę. Jest nim najczęściej nazwa firmy (w postaci słowa, np. SNICKERS) lub logo firmowe (w postaci oznaczenia słowno-graficznego, np. takiego, jakie ma marka MASTERCARD).

Oznaczenie, którym przedsiębiorca posługuje się w ramach swojego biznesu, nie zawsze jednak jest znakiem towarowym, a jedynie wówczas, gdy używane jest w celach komercyjnych. Musi ono zatem służyć odróżnieniu usług lub produktów oferowanych przez konkretną firmę od takich samych, lub podobnych usług i produktów oferowanych przez inne, konkurencyjne przedsiębiorstwa. Przykładowo sam pseudonim artystyczny nie pełni funkcji znaku towarowego, dopóki dana osoba nie zacznie na nim zarabiać.

Zobacz również:


- jak dzięki dzięki szybkiej rejestracji usunąć ofertę nieuczciwej konkurencji na Allegro?



Dlaczego warto chronić znaki towarowe?



Jeżeli prowadzisz własną działalność, to z pewnością wiesz, jak ważne jest wyróżnienie swojej oferty na rynku. Przedsiębiorca, który niczym nie wyróżnia się spośród setki innych, ma problem ze znalezieniem klientów i utrzymaniem ich przy sobie. Z kolei ten, który dba o reputację swojej marki i właściwie ją promuje, ma większe szanse na sukces biznesowy.

Równie istotna jest prawna ochrona własnej marki. Dopiero właściwie zabezpieczony znak towarowy daje gwarancję, że w spokoju będziesz mógł skupić się na jej rozwoju. Mówi się przecież, że przezorny zawsze ubezpieczony.

Najsilniejszą i najbardziej skuteczną formą ochrony firmowej nazwy i logo jest formalna rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Jeżeli rozważasz taką rejestrację, w odnalezieniu się w gąszczu formalności z tym związanych pomóc może rzecznik patentowy. Jest to również odpowiednia osoba do wyjaśnienia wszelkich wątpliwości związanych z ochroną prawną marki, co może okazać się kluczowe do uniknięcia możliwych problemów wizerunkowych i finansowych Twojej firmy.



Skuteczne zabezpieczenie znaku towarowego.



Prawną ochronę znaku towarowego możesz uzyskać w Urzędzie Patentowym. Po zarejestrowaniu znaku towarowego stajesz się pełnoprawnym właścicielem swojej marki. A potwierdzeniem na to będzie oficjalne świadectwo ochronne.

Przed zgłoszeniem znaku do ochrony powinieneś zrobić pełną analizę prawną marki. Polega ona na sprawdzeniu, czy nie występują żadne przeszkody w rejestracji. Jest to o tyle ważne, że błąd na tym etapie może oznaczać, że wchodząc z taką marką na rynek, naruszysz cudze prawa. Takie badanie naturalnie możesz zlecić rzecznikowi patentowemu. Zgłoszenie warto zrobić tylko wtedy, kiedy taka analiza będzie dla Ciebie pozytywna. W takim przypadku proces rejestracji powinien być już zwykłą formalnością.


Znaki towarowe, które można zarejestrować.



Znak towarowy może przybrać bardzo różną formę. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, znakiem towarowym może być między innymi:
  • wyraz (również nazwisko);
  • rysunek;
  • litera;
  • cyfra.

Bardziej oryginalnym sposobem na oznaczenie przedsiębiorstwa jest stworzenie znaku towarowego z:
  • koloru;
  • formy przestrzennej (w tym kształtu towaru lub opakowania), czy nawet
  • dźwięku.


Istotne jest, aby marka była na tyle fantazyjna, aby łatwo odróżniała się od innych. Ekspert odmówi ochrony na oznaczenia, które są opisowe.



Przykłady znaków towarowych.


Znakiem towarowym może być więc odpowiadający powyższym wytycznym:
  • wyraz, wyrażenie - nazwa firmy, nazwisko jej właściciela, marka produktu, np. Apple, iPhone, Just Do It;
  • logo firmowe, czyli charakterystyczne oznaczenie słowno-graficzne, takie jak ma np. Adidas, Samsung, LEGO;
  • domena internetowa - w formie słownej bądź łącznie z szatą graficzną, np. www.google.com;
  • etykieta - zawierająca nazwę produktu połączoną z charakterystyczną grafiką, np. Snickers.


Wśród bardziej nietypowych znaków towarowych znaleźć można:
  • formę przestrzenną - pojemnik, butelka, opakowanie o charakterystycznym, oryginalnym kształcie, np. butelka Coca-Coli czy opakowanie batonów Toblerone;
  • kolor - np. charakterystyczny, fioletowy kolor zastrzeżony dla czekolad Milka czy pomarańczowy kolor sieci telefonicznej Orange;
  • melodie - znakiem towarowym jest wówczas ich zapis nutowy.


Co nie może zostać zarejestrowane jako znak towarowy?



Przede wszystkim nie można zastrzec marki, którą wcześniej zarejestrował już ktoś inny lub która jest kolizyjnie podobna do już istniejącej i oferującej przy tym takie same, lub podobne towary bądź usługi. Twój znak towarowy musi posiadać więc cechę wyraźnie odróżniającą go od innych.

Jest to nie tylko wymóg prawny i niezbędny przy rejestracji znaku towarowego, ale też zabieg korzystny marketingowo, dzięki któremu Twoje produkty są traktowane jako coś wyjątkowego, oryginalnego. Nie bez powodu słowo „markowy” ma pozytywny wydźwięk (jest synonimem produktu z dobrej firmy, o wysokiej jakości). Jeżeli więc masz zamiar otworzyć sieć meblową, postaw na bardziej oryginalną nazwę, niż np. Akea.

Nie można zastrzec też między innymi znaku towarowego sprzecznego z porządkiem prawnym i dobrymi obyczajami (np. zawierającego nazwę narkotyku czy jednoznacznie wulgarny język), z wykorzystaniem symboli RP (flagi, godła Rzeczpospolitej Polskiej) lub symboli patriotycznych, religijnych, kulturowych (Urząd Patentowy odmówi zastrzeżenia znaku zawierającego np. symbol Polski Walczącej).

Opisowa nazwa firmy to poważny błąd.



Jako przedsiębiorca musisz również pamiętać, że znak towarowy nie może występować w formie ogólnoinformacyjnej. Przepisy ustawy Prawo własności przemysłowej wprost zakazują zastrzegania oznaczeń będących wyłącznie elementami służącymi do wskazania rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności.

Inaczej mówiąc, znak jest opisowy, gdy odnosi się bezpośrednio do danej kategorii towarów lub usług. Odbiorca po usłyszeniu nazwy automatycznie łączy dane oznaczenie z konkretnym towarem lub usługą, np. chleb żytni, naturalne kosmetyki, makijaż permanentny. Ochrona interesu publicznego wymaga, aby tego typu oznaczenia były dostępne dla wszystkich. Z tego względu Urząd Patentowy odmówił m.in. zastrzeżenia nazwy PolskiBus.

Co ciekawe można zarejestrować znak towarowy opisowy na płaszczyźnie fonetycznej, o ile ubierze się go w fantazyjną szatę graficzną. A co taka strategia może Ci dać dowiesz się z poniższego nagrania.



Jaka ochrona przysługuje zarejestrowanym znakom towarowym?



Prawidłowo dokonane zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym daje pewność, że jesteś właścicielem swojej marki i możesz czerpać z tego tytułu wszelkie korzyści.

Nikt nie ukradnie już Twojej nazwy czy logo, w tym sensie, że np. skłócony były wspólnik, czy też konkurent nie będzie mógł zastrzec używanej dotąd przez Ciebie marki na swoje nazwisko.

Prawna ochrona zastrzeżonych znaków towarowych polega również na tym, że inne podmioty działające na tym samym rynku nie mogą używać oznaczeń identycznych lub podobnych w celu wprowadzenia klienta w błąd. Rejestracja znaku daje Ci prawo do żądania od nieuczciwego konkurenta (polubownie bądź też na drodze sądowej), aby zmienił bezprawnie wykorzystywaną nazwę.

Odpowiednio dobrany, prosty, ale zarazem oryginalny znak towarowy może stać się najlepszą wizytówką przedsiębiorcy. W ramach działań promujących i chroniących własną markę z pewnością warto więc rozważyć zarejestrowanie znaku towarowego i mieć pewność, że Twoja marka pracuje na Twoją korzyść.